نقاب
نويسندگان
لینک دوستان





مدت دردهاي عضلاني معمولا 5 روز است

درد عضلاني ورزشي چگونه پديد مي آيد؟

دردهاي عضلاني ممکن است به عمل جراحي منجر شود؟

ورزشکاران و بيشتر افراد جامعه احتمالا شروع يک ورزش پديد را بدون آمادگي قبلي و گرم کردن بدن انجام داده اند که پس از اين نوع ورزش دچار دردي در عضلاتي که فعاليت بيشتري داشته اند شده اند که با سفت شدن و دردناک بودن عضلات مشخص مي شود به اين حالت Muscie sorness مي تواند در ورزشکاران کارگر و تمامي افراد جامعه ايجاد شود.

اين پديده Muscie sorness معمولا پس از يک ورزش سخت بدون آمادگي به خصوص در عضلاتي که در حالت کشيده شده در حال انقباض هستند ايجاد مي شود مثل دويدن روي تپه که در آن عضلات پشت ساق که در حال کشيده شده در انقباض هستند ايجاد مي شود. از نظر زمان نوع درد يک دوره 5 تا 8 ساعته بدون درد پس از ورزش يا بدون تمرين و به دنبال آن تدريجاً احساس ناراحتي که ظرف يک تا 3 روز بعد از ورزش معمولاً 2 روز به حداکثر مي رسد و سپس تدريجاً درد کم مي شود  تا ظرف 5 تا 6 روز بعد از ورزش از بين مي رود. اين درد و احساس گرچه باعث ناراحتي مي شود ولي آنقدر نيست که فرد را از کار بيندازد در بعضي افراد ممکن است با اين درد ادامه ورزش مشکل باشد ولي همانطور که گفته شد اين علائم بدون هيچگونه عوارضي از بين مي رود گرچه محل احساس اين درد در اعضلات متفاوت است و بستگي به نوع ورزش و عضله گرفتار دارد دلي محل احساس درد بيشتر در محل اتصال تاندون و عضله است.

اثر پديده D.O.M.S روي کار عضلات

در دوره گرفتاري درد عضلاني که معمولا 5 روز است حرکات مفصل که عضلات آن مبتلا است محدود شده و ممکن است موقتاً قدرت اعضلات مبتلا کم شود که اين کم شدن قدرت آزمايش هاي اين پديده شانس بالا رفتن کراتين فسفر کنياز ولاکتاب. دهيدرو ناز و هيدرو کسي پرولين ادرار سرم خون است ديگر ممکن است هموگلوبينوري و ميوگلوبينوري ايجاد شود.

نوع شديد اسن پديده D.O.M.S که در صورت ورزش شديد بدون آمادگي ايجاد مي شود. و بنام رابدوميولينوس گرفته شود که بسيار ممکن است درچار حالت تهو هيپو کلسيمي- پايين افتادن آليومين خون هموگوبينوري و ميوگلوبين اوري وقتي نارسائي کليه گردد

نوع ديگر درد عضلات مربوط به ورزش داريم که به آن سندروم کمپارتما مي گويند که بلافاصله در زمان ورزش ايجاد مي شود و گاهي درد عضله آنقدر شديد است که بيمار ورزش را متوقف مي کند و حتي ممکن است به عمل جراحي منجر شود و چون ايجاد ورم و بالا رفتن فشار داخل عضله با پديده D.O.M.S هم داريم شايد کمپارتمان نوع شديد پديده D.O.M.S باشد در مورد علت پديده D.O.M.S تئوري هاي متاوتي وجود دارد مثل مشکلات متابوليک-، اسپاسم عضلات و پارگي ميکروسکوپي در قسمتي از فيبر عضلات ولي هيچکدام به تنهاي قابل توجيه نيست.

تز نظر درمان بعضي تمرين را عضلات مبتلا به DOME را به طور موقت در بهبود آن موثر مي دانند درمان رايج آن استفاده از کرم ساليسيلات منتول و يا چند روز استراحت را سبک کردن يا روي چمن دويدن يا در استخر راه رفتن يا سونا ماساژ يا کيسه آب يخ آنتي هستامين و داروهاي ضد پروستا گلانانن نرمشهاي کششي موثر است. براي جلوگيري از ايجاد پديده D.O.M.S بايستي گرم کردن کافي ورزشکار در شروع ورزش و سرد کردن و کشيدن عضلات در پايان ورزش انجام شود انجام ورزشهاي سخت و طولاني و سنگين در فرد بدون آمادگي قبلي و پيشرفت تدريجي ورزش که بخصوص اين نکته در ورزشکاران تيم ملي قابل اهميت است که ممکن است بعد از مدتي استراحت و يا مسافرت با حرکات شديد و ناگهاني بخواهد آمادگي سريعتري بياورند ولي برعکس دچار اين پديده شده و نهايتاً نتيجه مسابقه نامطلوبي بدست آورند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ یک شنبه 29 اسفند 1389برچسب:, ] [ 13:53 ] [ Farhad ]

.: Weblog Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ

یک روز رسد ، غمی به اندازه کوه... یک روز رسد ، نشاط اندازه دشت... افسانه زندگی چنین است... در سایه : کوه... باید از دشت گذشت... ضمن خوش آمد گويي به تمامي عزيزاني كه به اين وبلاگ مراجعه نموده اند؛ در مورد اين وبلاگ بيشتر سعي شده است که جدیدترین مطالب و مقالات مربوط به این رشته ورزشی قرار گيرد تا از هر لحاظ مورد استفاده بازديدكنندگان محترم قرار بگيرد. در ضمن با توجه به اينكه به روز شدن اين وبلاگ سريع انجام مي پذيرد؛ از شما خواهش مي كنيم از آرشيو نيز ديدن فرماييد. نكته ي پاياني اينكه با توجه به اينكه بيشتر مقالات علمي و مطالب ديگر ،نوشته ي مدير وبلاگ مي باشد، خواهشمند است در صورت استفاده از اين مطالب ضمن كسب اجازه از مدير وبلاگ ، منبع آن را ذكر كنيد. هم اکنون منتظر نظرات و مطالب جدید شما دوستان عزیز می باشیم...
امکانات وب

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 38
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 38
بازدید ماه : 108
بازدید کل : 72742
تعداد مطالب : 124
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 2